خودروهایی که بدون تصادف جان می‌گیرند

گر خودروسازی کشور اصلاح شود، علاوه بر کاهش قابل توجه تلفات بالا در تصادفات جاده‌ای، تلفات سالانه ۲۰ هزار نفری ناشی از آلودگی هوا نیز به‌شدت کاهش می‌یابد، چرا که معضل اصلی آلودگی هوا، (به جز کیفیت سوخت) مصرف بالای بنزین و احتراق ناقص در خودروها است.
کد خبر: ۱۲۱۵۴۲۹
|
۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰ 13 January 2024
|
3072 بازدید
|
۸

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، هفدهم دی‌ماه در صحت علنی مجلس در سخنانی گفت: "من با بررسی دقیق و کاملاً مطلع می‌گویم در شهر‌ها و کلانشهرها، به غیر از بحث نیروگاه‌ها، در طول سال ۸۱ درصد مشکل اصلی آلودگی هوا ناشی از خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها و همچنین موضوع عدم استاندارد سوخت است. "

قالیباف خاطرنشان کرد: "امروز در بحث نیروگاه‌ها حساسیت ایجاد شده، اما بیشتر آلودگی شهر‌های بزرگ مربوط به این بخش (خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها و سوخت غیراستاندارد) است و قانون را در این حوزه و از جمله در بحث رعایت استاندارد سوخت رعایت نمی‌کنیم. "

درخصوص سهم بالای خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها در آلایندگی هوا، که رئیس مجلس شورای اسلامی آن‌را ۸۱ درصد اعلام کرده، دو موضوع باید مدنظر قرار گیرد؛ اول نوع و میزان مصرف وسایل نقلیه و دوم کیفیت سوخت توزیعی است.

در موضوع نخست، خودرو‌های تولید داخل بر اساس نوع تکنولوژی به‌کار رفته، حتی در انواع صفر و جدید، مصارفی ۲ تا ۳ برابر استاندارد جهانی دارند. در این خصوص اخیرا جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به نقش خودرو‌ها در میزان بالای مصرف بنزین، با بیان اینکه "باید به سمت تولید خودرو مطابق با استاندارد‌های بین‌المللی حرکت کنیم"، گفت: "مصرف بنزین در کشور به صورت میانگین برابر با ۱۱۶ میلیون لیتر در روز است که اگر خودرو‌ها با استاندارد بین‌المللی در کشور تولید می‌شد، مصرف بنزین در کشور ۶۰ میلیون لیتر در روز بود و می‌توانستیم ۵۰ میلیون لیتر در روز صادرات داشته باشیم. "

وی افزود: "ناوگان حمل نقل عمومی هم فرسوده شده و مصرف آن بالا است؛ همچنین بررسی پیمایش کارت‌های سوخت نشان می‌دهد مصرف سوخت خودرو‌های جدید بالاست. "

درواقع به گفته معاون وزیر نفت، به‌خاطر مصرف بالای بنزین خودرو‌های تولید داخل، روزانه بیش از ۵۰ میلیون لیتر بنزین بیشتر در مقایسه با پیمایش ثابت با خودرو‌های استاندارد، سوزانده می‌شود؛ یعنی روزانه آلایندگی ناشی از احتراق ۵۰ میلیون لیتر بنزین، به دلیل عدم التزام خودروسازان به تولید خودروی باکیفیت، به هوای کشور تحمیل می‌شود.

در موضوع دوم که کیفیت سوخت است، معاون وزیر نفت معتقد است که "نمونه‌هایی که سازمان حفاظت محیط زیست از بنزین توزیعی کشور گرفته و نمونه‌هایی که همکاران خودمان گرفته‌اند، نشان می‌دهد که توزیع بنزین در کشور بر اساس استاندارد یورو در حال انجام است و اکتان بنزین نیز بر اساس استاندارد ملی است. "

به حداکثر مقدار مجاز تولید گاز‌های آلاینده تولیدی ناشی از احتراق خودرو‌ها بر حسب گرم بر کیلومتر  استاندارد آلایندگی یورو می‌گویند.  بحث استاندارد یورو که در اعلام معاون وزیر نفت وجود دارد، از استاندارد یورو ۱ تا یورو ۶ را می‌تواند شامل شود که هر کدام شاخص‌های متفاوتی دارند. اولین استاندارد وضع شده توسط اتحادیه اروپا استاندارد یورو ۱ (Euro ۱) در سال ۱۹۹۳ میلادی و جدیدترین آن، استاندارد یورو Euro ۶ در سال ۲۰۱۹ میلادی است.

البته در ایران استاندارد‌های یورو ۲ تا یورو ۴ بیشتر مدنظر است که احتمالا منظور معاون وزیر نفت نیز باید این دو نوع استاندارد باشد.

بنزین شامل ترکیب ۱۵۰ نوع مادۀ مختلف است که در اثر سوختن، بسیاری از این مواد به صورت گاز‌ها و ترکیبات شیمیایی مختلف وارد محیط می‌شوند. بنزین نامرغوب از مهم‌ترین دلایل آلودگی هوا است و همین امر موجب شده تا بعضی کشور‌ها قوانین بسیار سختگیرانه‌ای در خصوص میزان آلاینده‌ها و کیفیت و مشخصات بنزین تولیدی وضع کنند.

همچنین طبق اعلام معاون وزیر نفت، اکتان بنزین تولیدی ایران بر اساس استاندارد ملی است که این استاندارد به شماره ۴۹۰۴ نشان می‌دهد بنزینی که توزیع می‌شود باید دارای حداقل عدد اکتان تحقیقی (RON) به میزان ۹۵ و عدد اکتان موتوری (MON) به میزان ۸۵ باشد.

طبق گفته معاون وزیر نفت، این استاندارد هم‌اکنون در مورد بنزین توزیعی رعایت می‌شود که البته طبق قانون، سازمان حفاظت محیط زیست باید نسبت به نظارت بر اجرای استاندارد ملی در بخش بنزین توزیعی اقدام کند.

همچنین طبق استاندارد ملی ایران، حداکثر میزان الفین‌ها در بنزین ۱۸ درصد، آروماتیک‌ها ۳۵ درصد و بنزن یک درصد مجاز است. از سوی دیگر، مقدار حداکثر مجاز گوگرد در بنزین ۵۰ PPM و مقدار سرب ۰.۰۰۵ گرم بر لیتر است.

اگر میزان الفین‌ها، آروماتیک‌ها، بنزن و گوگرد در بنزین توزیعی از مقادیر استاندارد فراتر رود، آلایندگی ناشی از سوختن بنزین (روزانه به طور متوسط ۱۱۶ میلیون لیتر در ایران در سال ۱۴۰۲) از ابعاد مختلف افزایش می‌یابد و اگر عدد اکتان بنزین از مقادیر استاندارد کاهش یابد، موضوع احتراق ناقص صورت می‌گیرد که علاوه بر صدمه زدن به خودرو، به تشدید آلایندگی هوا منجر می‌شود.

مسئله احتراق ناقص همچنین می‌تواند ناشی از تکنولوژی پایین خودرو‌های تولیدی باشد، در برخی خودرو‌های تولید داخل، اساسا تفاوت محسوسی بین سوخت مصرفی (با استاندادر یورو ۵ یا یورو ۲) در میزان آلودگی وجود ندارد. چرا که تکنولوژی پایین تولید سیستم احتراق خودرو موجب شده تا احتراق ناقص صورت گیرد و هیدروکربون نسوخته وارد هوا شود، که یکی از دلایل پرمصرفی خودرو‌های تولید داخل همین مسئله است.

در واقع اگر صنعت خودروسازی کشور اصلاح شود یا خودرو‌های خارجی استاندارد جای خودرو‌های تولید داخل بی‌کیفیت را بگیرند، علاوه بر کاهش قابل توجه تلفات ۲۰ هزار نفری در تصادفات جاده‌ای، تلفات سالانه ۲۰ هزار نفری ناشی از آلودگی هوا نیز به‌شدت کاهش می‌یابد، چرا که اساسا معضل اصلی آلودگی هوا، (به جز کیفیت سوخت) مصرف بالای بنزین و احتراق ناقص در خودرو‌ها است.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
خیانت و جنایتی که مافیای خود رو و حامیان تولیدات داخل در حق مردم کردند نابخشودنی هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
چرا یکبار برای همیشه یکی پیدا نمیشه جلوی این مافیای خودرو سازی وایسه که خودرو برقی و باکیفیت و ارزان وارد بشه یا تولید بشه تا چندین مشکل کشور از جمله هوا. جمعیت. فقر حل بشه
ناشناس
|
France
|
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
بنزین پتروشیمی استاندارد نیست اقای قالیباف، تا وقتی پنهان کاری داشته باشید و مردم رو با حرف هاتون بازی بدید اتفاق مثبتی نمی افته.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
من یک راننده واکسن زده هستم این خودروها نیستند که جان میگیرند این واکسن هاست که جان میگیرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
تعطیلی خودرورسازی داخلی یا زیر چتر خودروساز معتبر خارجی مونتاژ کردن
ورود خودرو با کیفیت خارجی خارجی خارجی خارجی
اگر ما خودرو ساز بودیم از سال 45 تا آلان که دیگه تقریبا 60 سال هست باید یه چیزی می شدیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
جان و رفاه مردم،محیط زیست،نسل اینده و مسائل اینچنینی اصلا در محاسبات اقایون جایی ندارن. واقعا عجیبه اگه کسی این را تا الان نفهمیده باشه.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
مافیای خودرو ودولتها باعث الودگی هوا هستند مافیا اجازه نمیدهد پلیس تولیدخودرو های غیر استاندارد را جلوگیری کند مافیا اجازه نمی دهد قوه قضاییه به سالی 20هزار کشته و100هزار معلول رسیدگی کند دولت هم ساکت نشسته وتماشا میکند هنر نمایی مافیا را .تنها راه واردات خودرو برقی وهیبریدی با تعرفه صفر وارزان است به امید روزی که کشور ایران از دست مافیای خودرو نجات پیدا کند .206 با لند کروز فرقی ندارد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
به قدری در مورد مشکلات عدیده کشور از کیفیت سوخت و خودرو گرفته تا الی ماشالله صحبتا شده که همگی واقعا لوث شده اند. فقط حرف بدون هیچ نتیجه ای
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟